Lip
Dub
lub LipDub, tą nazwą określa się zarówno
technikę tworzenia wideoklipów, jak i produkt, czyli
teledysk, w którym amatorzy udają, że wykonują
jakiś wybrany, odtwarzany z playbacku utwór, i
wzbogacają to wykonanie o własną choreografię i
interpretacją wizualną.
Lip Dub często
przedstawia osobę lub grupę osób przemieszczających
się w przestrzeni miejskiej lub salach,
pomieszczeniach jakiegoś budynku, np. szkoły,
czy uczelni.
Lip Dub, to skrót od
angielskiego terminu lip dubbing, który
pochodzi od dwóch określeń z branży filmowej: lip
synchronization, czyli dopasowywanie dźwięku do
ruchu warg oraz dubbing – podkładanie ścieżki
dźwiękowej z lokalną wersją językową. Oznacza to
również polepszanie jakości filmu lub dokonywanie
nagrań audio poprzez dogrywanie w studiu dialogów do
już udźwiękowionego materiału.
Terminu lip
dubbing po raz pierwszy użył Jakob Lodwick,
założyciel działającego od 2004 roku portalu
Vimeo,
służącego udostępnianiu i oglądaniu filmów
tworzonych przez internautów. Lodwick umieścił go w
komentarzu do wideo, w którym sfilmował, jak
spaceruje po mieście i śpiewa jedną z piosenek.
Napisał tak:
Spacerowałem słuchając piosenki ze słuchawek i
nagrałem siebie śpiewającego tę piosenkę. Po
dotarciu do domu, odtworzyłem nagranie w iMovie i dodałem
plik MP3 właściwej piosenki, synchronizując go z
moim wideo. Czy jest na to nazwa? Jeśli nie,
sugeruję „lip dubbing”
i
dalej: Następnym razem
spróbuję zsynchronizować moje kroki z rytmem.
Wideo utworzone przez
J. Lodwicka pochodzi z 14 grudnia 2006 roku i
znajduje się pod adresem:
J. Lodwick, Lip Dubbing: Endless Dream, http://vimeo.com/123498,
[dostęp: 2012.11.10].
Podstawowym
założeniem Lip Duba jest to, aby prowadzenie kamery
odbywało się w jednym ujęciu, czyli bez cięć. Mimo,
że czas trwania nagrania zwykle nie przekracza kilku
minut, może to być bardzo trudne w realizacji. Jest
to spowodowane tym, że w nagraniu zwykle uczestniczy
znaczna liczba osób oraz, że scenariusz zakłada
często przemieszczanie się w określonej przestrzeni.
Stąd, liczne uwagi internautów odnośnie dużej liczby
prób w trakcie nagrania, a później koniecznych
powtórek.
Ważne jest, aby
uczestnicy Lip Duba, wcielający się w rolę aktorów i
muzyków, wykazywali się pomysłowością, wplatając do
scenariusza ciekawe treści, począwszy od
zaskakujących ujęć, a na prezentacji własnych
talentów i pasji kończąc. Co najważniejsze -
wszystko powinno być bardzo autentyczne, a
zaangażowanie i pozytywne emocje płynące z filmu są
świetną zachętą dla widzów!
Ważny jest również
właściwy dobór podkładu muzycznego, który powinien
być dynamiczny i możliwie jak najlepiej ilustrujący
prezentowane treści.
Tom Johnson,
pisarz techniczny,
który prowadzi
bloga
na temat wpływu
serwisów internetowych
Web 2.0
na wymianę informacji, tak określa cechy dobrego Lip
Duba:
-
spontaniczność:
Lip Dub jest wynikiem czyjegoś pomysłu zrealizowanym
spontanicznie przez grupę,
-
autentyczność:
osoby i przedstawione w filmiku sytuacje wydają się
prawdziwe,
-
współuczestnictwo:
powstanie wideo jest efektem współpracy pewnej grupy
osób,
-
zabawa:
ludzie uczestniczący w kręceniu wideo dobrze się tym
bawią.
Jakob Lodwick i
Arthur Kannas, przekazując wiele praktycznych
wskazówek dotyczących tworzenia Lip Duba, zwracają
również uwagę na:
-
potrzebę dobrego zarządzania zespołem
biorącym udział w tworzeniu wideo,
-
odrzucenie obaw związanych z brakiem
doświadczenia w realizacji filmów, a przeniesienie
emocji na produkt finalny,
-
fakt, iż wykorzystanie nawet mniej
skomplikowanego i zaawansowanego sprzętu
technicznego może przynieść dobre efekty w
realizacji filmu,
-
uchwycenie spontaniczności.
Cele, jakie mogą być
realizowane poprzez Lip Dub są szerokie – zaczynając
od autoprezentacji własnej osoby, przez kreowanie
wizerunku instytucji (coraz częściej także szeroko
rozumianej szkoły), aż po realizację projektów
społecznych angażujących nawet po kilka tysięcy
osób.
Lip Duby oprócz tego,
że dostarczają dobrej zabawy są także doskonałą
formą promocji.
Pierwsze Lip Duby,
które pojawiły się w serwisach udostępniających
treści wideo, jak np. YouTube czy Vimeo, stanowiły
przeważnie próbę naśladowania lub parodii znanych
gwiazd estrady, często też prezentowały życie
różnych firm.
Analizując Lip Duby
umieszczone aktualnie w Internecie, uwagę zwraca ich
szeroki zakres tematyczny. Można odnieść wrażenie,
że stanowi odwzorowanie przestrzeni społecznej
offline – począwszy od amatorskich prób „bycia”
artystą, przez wydarzenia z życia rodzinnego (np.
Lip Duby ze ślubu) czy zawodowego (wideo promujące
firmę, realizowane przez działy promocji lub public
relations, a także filmy tworzone przez pracowników
bez wiedzy komórek odpowiedzialnych za kreowanie
wizerunku, czy wręcz w celu dyskredytacji firmy), aż
po w pełni profesjonalne realizacje, np. w ramach
promocji miast, regionów, czy wydarzeń. Szczególną
uwagę przyciągają Lip Duby odznaczające się wysokim
stopniem kreacji, np. poprzez
tematykę lub sposób realizacji.
Pierwszy Lip Dub na
potrzeby promocji Szkoły Wyższej został przygotowany
przez sześciu studentów Hochschule Furtwangen
University z Niemiec (http://universitylipdub.com/).
Natomiast pierwszy w Polsce Lip Dub został stworzony
przez studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w
Krakowie (http://lipdub.in/lipdub-uniwersytet-ekonomiczny-w-krakowie/).
Innym ciekawym klipem jest wykonany przez studentów
The Université du Québec à Montréal
(UQAM) w 2009 roku, który osiągnął rekordową liczbę
widzów - ponad 8 milionów! (http://www.youtube.com/watch?v=-zcOFN_VBVo).
W ostatnim czasie
także w Polsce Lip Duby zyskały niezwykłą
popularność i oglądalność w serwisach internetowych
typu YouTube. Kilkanaście LipDubów prezentujemy w
zakładce
Przykłady. |